Ahad, 22 Mac 2009

Pitching Di RTM

Article di bawah Su petik dari facebook yang ditulis oleh saudara Mathias Md. Ali tentang konsep pitching yang dilakukan oleh RTM baru-baru ini.

Tahniah buat RM kerana mengorak langkah menukar dari sistem perolehan tender kepada sistem pitching yang telah dilaksanakan kepada penerbit swasta. Namun begitu setiap yang baru pasti ada kelemahannya. Bukan niat saya untuk mempertikaikan keputusan yang telah di buat namun saya agak keliru dengan perjalannan serta keputusan sistem pitching ini.

Saya pernah menghadiri PITCHING di Hollywood pada tahun 2005 dan ia amat jelas dan ringkas. Keputusan diberi terus sama ada lulus atau tidak dalam masa tidak sampai 3 minit.

Beberapa perkara yang saya kenal pasti:
1. Yang membuat pitching adalah yang mempunyai idea/cerita /penulis skrip dan bukan penerbit.
2. Pitching harus di buka kepada umum tak kira sama ada penulis ataupun bukan.
3. Selepas cerita atau idea di pilih dahulu dan barulah penerbit akan membuat tawaran kepada pemilik cerita untuk dijadikan skrip.

Yang pastinya di sini tidak ada istilah buyers di mana terserah kepada pemilik idea/cerita untuk memilih penerbit yang sesuai.

Saya merasa amat pelik bilamana terdapat ramai penulis yang mewakili banyak syarikat dan ini menjadikan skop penceritaan dan kemahiran amat terhad dan beracuan.

Percaya atau tidak sewaktu saya menghadiri sesi pitching di Hollywood saya mendapati mereka yang menghadiri pitch adalah dari golongan profesional seperti doktor, jurutera dan ada juga golongan dari warga tua yang mempunyai cerita kehidupan masing-masing yang mampu di jadikan skrip yang menarik untuk di jadikan drama.

Apa pendapat anda...?
Oleh: Mathias Md. Ali

Bagi Su terdapat beberapa kelemahan dalam konsep pitching ini. Penulis skrip dipanggil oleh produser atau pengarah drama untuk pitching inipun pada last minute.

Umpamanya penulis skrip diberi tajuk seperti 1. Hari Bapa, 2. Hari Ibu, 3. Hari Pekerja 4. Drama Komedi Hari Raya dan sebagainya untuk penyediaan pitching. Tetapi apabila penulis skrip diberi masa kurang dari 24 jam untuk menyediakannya, tentulah cerita itu juga akan jadi kurang mantap.

Bagi Su juga, penulis skrip adalah seorang penulis...pengkarya yang menghasilkan cerita dari penulisannya. Tetapi dalam pitching ini penulis skrip diminta menyampaikan story line kepada panel RTM yang langsung tidak user friendly. Sehinggakan Erma Fatimah pun turut bersungut yang mana penulis skrip bukannya seorang pidato. Tambah Erma lagi, "mereka yang pandai goreng akan menang dalam pitching ini".

Bagaimana pula syarikat milik Rosyam Nor boleh banyak dapat slot dalam pitching ini? Ini tentunya sebab favouritism...kan Rosyam juga host untuk program Fenomeno Seni. Baik secara langsung atau tidak, tentunya Rosyam baik dengan semua panel di RTM. Ini tentunya tidak adil.

Tiada ulasan: